Ptáte se, proč se začít věnovat akcím na Vánoce už v létě? My se ptáme – kdy jindy začít? Léto je z pohledu zákazníka určené pro výlety, dovolené a koupání. Z toho důvodu může většina e-shopů v době letních prázdnin pociťovat menší počet objednávek. A přesně to je ideální období pro obchodníky. Ti mají více prostoru a mohou se začít věnovat marketingovému plánu na další období – čas Vánoc.
Proč začít řešit vánoční kampaně již v létě?
Všechno hezky postupně…
V první řadě je třeba si uvědomit, že na vánoční sezónu musíte být připravenější než kdy jindy. Obzvláště v případě, že jste e-shop nebo nabízíte služby jako jsou např. masáže či zážitky, které se stávají čím dál populárnější komoditou, kterou chcete najít pod stromečkem. Také tržby, které směřují k vrcholu obchodního roku mají sklon začít růst zhruba od poloviny září. Právě proto je dobré mít kampaně touto dobou již připravené.
Bez strategie to nepůjde…
Ano, je to tak. Vánoční kampaně musí být promyšlené, rafinované a originální. Čím více se na toto období budete připravovat právě v období letních měsíců, tím lepší výsledky se dostaví. Kampaň tedy musí mít hlavu a patu. Počínaje přehledným webem nebo e-shopem přes gramaticky bezchybné texty až po bannerové a newsletterové kampaně. A nezapomeňte, že kampaň nekončí 25.12! Rozmazlujte své zákazníky i dál. Třeba taková „děkovná akce“ která zahrnuje poděkování za přízeň v současném roce a přání všeho dobrého do toho nadcházejícího, udělá divy. Opět přidáme i číslo – reklamu, která nenabízí zboží, ale děkuje či přeje hezký rok, vnímá 84 % uživatelů internetu. To je přece dost vysoké procento, které můžete oslovit.
Prostě sleva…
Je až příliš jednoduché na něco dát „slevu“. Ano – je zajímavá pro nakupujícího a je to podstatný faktor v rozhodování, zda produkt pořídit či nikoliv. Ale zákazníci hledají také kvalitní zboží a zajímá je, zda od Vás balíček stihne dorazit před Štědrým dnem. Důležitá je také dostupnost zboží a velkou roli hraje také vzhled Vašeho e-shopu nebo recenze. To všechno zákazníky přesvědčí o tom, že mají pořídit dárek pod stromeček právě u vás!
Obsah je základ!
Důležité je mít na webu kvalitní a poutavý obsah, který pomůže zákazníkovi se rozhodnout. Rozhodnout se, po čem touží. Je statisticky dokázáno, že Vánoční nákupy jsou v drtivé většině založené spíš na základě tužeb než aktuální potřebě – v té době přece chceme plnit přání. Tak například žena. Ta může toužit po pěkném šperku a to i přesto, že její aktuální potřebou může být třeba nová myčka. Když už jsme u těch žen – asi nebude velkým překvapením informace, že právě ženy jsou v nakupování lépe ovlivnitelné. Na toto téma se zaměřil i průzkum jedné z bankovních institucí. Studie odhalila, že téměř dvě třetiny dotázaných žen, raději nakupuje zboží, které znají z reklam.
Raďte…
Kampaň, která přivede nové potenciální zákazníky, musí být zaměřená také na jejich spokojenost. Proto raďte, raďte a raďte. Nabídněte pomoc s výběrem zboží, ukažte, že vybraný produkt může zákazník obohatit o různé doplňky. Napište články, ve kterých budete produkty prezentovat. Zkrátka – tvořte obsah, který pomůže lidem se rozhodnout pro nákup na Vašem webu.
Internet vs. kamenná prodejna
A síla reklamy se projevuje především v období Vánoc. Věděli jste, že až 64% lidí vánoční reklama inspiruje k nákupu? Dalším faktem je, že žijeme v moderní a uspěchané době. To s sebou nese především to, že zákazníci se čím dál tím méně vydávají na pospas tlačenicím v kamenných prodejnách a volí spíš pohodlnější cestu. Internet! Studnici vědomostí a prostor pro neomezené možnosti. A právě tohle je Vaše šance! Ukažte se, zaujměte a získejte tyto zákazníky na svou stranu!
Křivka tržeb směřující k obchodnímu vrcholu celého roku mívá rostoucí tendenci zhruba už od poloviny září. V ideálním případě byste již tou dobou měli mít kampaně připravené. Není proto žádným bláznovstvím začít řešit vánoční sezónu již v létě.
Slovo závěrem
Za svou praxi na pozici optimalizátorky kampaní jsem se již mnohokrát setkala s tím, že klienti začali řešit vánoční kampaně až v půlce listopadu, protože do té doby bylo stále dost času. Spousta z nich si ale neuvědomuje důsledky pozdní přípravy. Spousta potencionálních klientů má již v půlce listopadu dárky nakoupené nebo objednané – co si budeme povídat, předvánoční výlet na poštu je peklo a ostatní dopravní společnosti jsou zahlcené, takže se chtějí vyhnout případnému nedoručení balíčku včas.
Zároveň i člověk, který se Vám o kampaně stará potřebuje dost času na jejich celkovou revizi a úpravy – to by mělo být nejdéle začátkem října kompletně hotové, aby se reklama setkala s co největší odezvou.
Moje rada? Nečekejte na nic a pusťte se do přípravy co nejdříve!