Zadavatelé proinvestovali do bannerů v roce 2018 celých 20,1 mld. Kč (v ceníkových cenách). Vcelku pádný argument na to, že tento druh reklamy stále dává smysl. V tomto čísle naleznete velké nadnárodní společnosti, ale i firmy ze svého okolí nebo dokonce vás. Jen je potřeba si dát pozor na to, abyste bannery nakupovali efektivně. Pojďme se společně podívat na jednotlivé možnosti nákupu s jejich výhodami i nevýhodami.
Má smysl investovat do bannerové reklamy?
Velké i malé firmy mají stejné možnosti nákupu bannerových ploch
Jaké to jsou:
- Garantovaný prostor
- Nákup v aukci prostřednictvím PPC systémů Google Ads/Seznam Sklik
- RTB (Real time bidding)
Podíváme se teď jednotlivým možnostem na zoubek s jejich výhodami a nevýhodami.
Garantovaný prostor
Jedná se o přímý nákup konkrétní bannerové plochy (myšleno rozměr) na vybrané webové stránce. Jednoduševíte, jaký formát vám funguje, líbí se vám nebo si myslíte, že je ten vhodný pravě pro vás. Proto chcete mít jistotu, že vaše kampaň poběží hlavně na této ploše a zároveň v konkrétním termínu, který požadujete. Tento prostor se zpravidla nakupuje na tzv. CPT = cena za tisíc zobrazení.
Výhody
- Získáte přesný počet zobrazení na konkrétním webu a formátu
- Kampaň proběhne přesně ve zvoleném termínu
- Nejjistější forma, jak si zajistit konkrétní místo v konkrétní čas
- Některé plochy nakoupíte výhradně jen přes garantovaný prostor
Nevýhody
- Nízká variabilita – když kampaň na zvoleném umístění a formátu nefunguje, máte velmi omezené možnosti kampaň v jejím průběhu přesunout jinam
- Cena – pokud nejste opravdu velký hráč na online trhu nebo se nezavážete k nějaké celoroční spolupráci v požadovaném objemu investice, bude cena oproti jiným možnostem řádově vyšší
Nákup v aukci prostřednictvím PPC systémů Google Ads/Seznam Sklik
Hlavním rozdílem oproti garantovanému prostoru je způsob nákupu reklamní plochy, který zde můžete realizovat prostřednictvím CPC = cenu za klik. Oba systémy (Google Ads/Sklik) umí i nákup na CPT, jako je tomu u garantovaného prostoru. Nastavíte si cenu za proklik, která je pro vás akceptovatelná a jdete na to. Důležité je si definovat koho chcete oslovit nebo kde chcete být vidět.
Výhody
- Možnost nákupu na CPC (už víte co to je ?)
- Velká variabilita práce s kampaněmi – v průběhu kampaně můžete „cokoli“ upravovat a reagovat tak na aktuální výsledky kampaně
- Cena – její výši stanovuje aukce, když je volného prostoru hodně, bude řádově nižší než v případě garantovaného prostoru
Nevýhody
- Žádná garance – nemáte jistotu, že se vám kampaň bude zobrazovat hlavně tam, kde byste nejvíce chtěli
- Některé metriky ve vyhodnocení chybí – např. v rámci Skliku nemáte k dispozici informaci o počtu uživatelů, které jste oslovili (zásahu kampaně)
- Náročnější kontrola, kde se reklama zobrazuje, v případě, že ji pouštíte na oblasti zájmů – standardně by to mělo být jedno, reklama se zobrazuje tomu správnému uživateli, ale věřte, že na některých webech svou reklamu vidět nechcete
RTB (Real time bidding)
Nejmodernější nákup bannerového reklamního prostoru. Má výrazně detailnější možnosti cílení a práce s kampaněmi. Jen je dobré zapomenout na rovnici „nakupuji v aukci = nakupuji nejlevněji“. Zde si vybíráte detailně nejcennější publikum, takže je potřeba si celkově připlatit.
Výhody
- Nejpokročilejší cílení z uvedených možností
- Velká variabilita práce s kampaněmi – v průběhu kampaně můžete „cokoli“ upravovat a reagovat tak na aktuální výsledky kampaně
- Můžete se dostat k nejzajímavějšímu publiku jako první
Nevýhody
- Cena – pro menší a střední klienty je cena vyšší, a to hlavně díky nutnosti využívat tzv. DSP (demand side platform), v kterém se kampaně vytvářejí
- Systémy, ve kterých se kampaně nastavují nejsou volně přístupné jako např. Google Ads/Sklik. Je proto nutné se s některý z poskytovatelů např. Adform, DoubleClick Bid Manager, AppNexus domluvit na jejich využívání.
Jestli jste dočetli až sem, máte nyní základní přehled o možnostech nákupu bannerových ploch. A jestli si nejste jisti, jaká varianta je vhodné právě pro vás nebo jak je kombinovat, tak není nic snazšího, než mi napsat nebo zavolat. Spolu na to určitě přijdeme ?