5 doporučení, jak napsat článek tak, aby bavil

main
Obsah
  1. Úvod
  2. Obal knihu prodává
  3. Formátování textu
  4. Pojďme naproti uspěchaným
  5. Ozvláštnění článku
  6. Všeho s mírou
  7. Rám obrazu
  8. Bonus

Pozvedněte svůj blog na vyšší úroveň jednoduchými tipy, jak napsat článek, a udržte čtenářovu pozornost až do konce.

Obal knihu prodává

Nejednomu grafikovi puklo srdce, když zaslechl frázi nehodnoť knihu podle obalu. Když si knihy v regálu ani nevšimnete, tak může mít sebelepší obsah, ale nekoupíte si ji. Podobná situace nastává u článku. Představte si sdílený článek na Facebooku, bez obrázku, s tak dlouhým nadpisem, že nejde dočíst a bez úvodního slova. Kurzory se tomuto odkazu vyhnou obloukem.

Dejme na obal led diody a reproduktor

Potřebujete čtenáře přesvědčit o kvalitě článku již před jeho přečtením, ba dokonce před navštívením vaší stránky. Tudíž vymýšlení nadpisů a perexu věnujte svůj čas. Naštěstí v dnešní době proběhl průzkum na všechno a už se ví, co zhruba funguje při psaní nadpisů. Zde je několik tipů:

  • otázka → „Víte, jak prodat byt co nejrychleji?
  • číslovka → „7 tipů pro výběr kvalitní realitní kanceláře
  • příslib → „Prodejte svůj byt za nejvyšší možnou cenu
  • emoční náboj → „Netrapte se v nevyhovujícím podnájmu, pořiďte si vysněný dům díky hypotéce na míru
  • prvky vzbuzující zvědavost (např. odvážné/překvapivé tvrzení) → „Zájem o hypotéky prudce klesá. Proč to tak je?

Formátování textu

Možná by si podmínky použití četlo více lidí, kdyby to nebyl obrovský stoh textu, který odrazuje od čtení i bez nesrozumitelných výjevů, které tam jsou taktéž. Prospělo by, kdyby jejich tvůrci zkusili:

  • podnadpisy,
  • tučný text,
  • odrážky,
  • užší sloupec textu,
  • místy přímou řeč / citaci.

No ke čtenosti těchto listin to asi moc nepomůže, ale mohlo by vašemu článku.

Neopomínejte kvalitnímu obsahu dopřát i špičkové formátování. Podpořte čtivost již zmíněným užším sloupcem textu například s deseti slovy na řádek. Ty poté rychleji plynou, divák je na sebe pyšný, jak mu ty řádky rychle ubývají a náhle má za sebou odstavec. Pauzou mezi odstavci dopřejete čtenáři zasloužený nádech a možnost si shrnout získané informace, ten s ustálenými myšlenkami může pokračovat v článku.

clanek obrazek2 2
Text bez formátování
clanek obrazek1 4
Text s formátováním

Tudíž správným formátováním můžete dosáhnout nejen vizuálně kratšího textu, ale i lepší srozumitelnosti a zapamatovatelnosti informací. Za zmínku stojí i následná srozumitelnost článku z pohledu SEO, ale o tom více v dalším článku.

Pojďme naproti uspěchaným

Lidé někdy nemají čas, náladu nebo potřebu číst všechno, ale jen to, co potřebují. My můžeme být rádi, že hledají v našem článku, tak proč jim to neulehčit? Toho dosáhnete například trefnými podnadpisy, tučnými body v textu, správně zformulovanými odkazy nebo odrážkami. Ať je jasné, kde najít kterou informaci pouhým prolétnutím článku.

2021 05 14 5 doporuceni jak napsat clanek tak aby bavil obr 4
Záznam (heatmapa) soustředění čtenáře

Ozvláštnění článku

Kdo by se po vyčerpávajícím odstavci textu rád nepokochal obrázkem. Krom dalšího rozčlenění textu, a následně jeho zvýšené přitažlivosti, mohou obrázky šikovně znázornit myšlenku. Mnohdy u návodu vydá obrázek s šipkou za tisíc slov. Podobně je to s videem např. rozebírající některý bod článku, na který nezbylo místo. Jak vidíte i obrázky textu v článku o textu fungují pěkně.

Všeho s mírou

Tenhle nadpis se povedl, mluví za vše. S vytučněním textu opatrně, všechno nemůže být nejdůležitější. K odrážkám patří krátký srozumitelný text, nejlépe jen fráze. Další fragment článku vyžadující rovnováhu je délka vět. Střídejte delší souvětí s krátkými větami a podpořte dynamiku textu. I když máte k dispozici překrásné obrázky k tématu, vybírejte střízlivě. Následně můžete umístit k ukázkovému obrázku odkaz do galerie a čtenář nebude muset hledat mezi obrázky kus textu. V neposlední řadě aplikujme toto pravidlo i na samotné články kvalita > kvantita.

Rám obrazu

Stejně jako krásný obraz zasluhuje pečlivě vybraný rám a modelka profesionální ateliér, potřebuje článek seriózní blog. Veškerá vaše práce s formátováním přijde vniveč, pokud vedle článku bude nepřetržitě blikat banner s 5% slevou. Pokud píšete článek na e-shop, neuškodí připravit blogu jiné rozvržení, bez menu na půl obrazovky a vyskakujících chat botů.

Stěžejním aspektem je pozadí stránky a samotného textu, aby byli v dostatečném kontrastu. V tomto případě se staví praktičnost před eleganci. Příkladem důležitosti tohoto bodu je například vestavěná funkce ve webflow, neustále hodnotící čitelnost textu vůči pozadí. V poslední době se také rozmáhá funkce nočního režimu, který tolik „nevypaluje“ oči ve tmě a zároveň funguje lepé než například snížení jasu obrazovky.

clanek obrazek
Nástroj pro vyhodnocení čitelnosti programu Webflow

Bonus

Článek by měl někam směřovat a na konci čtenáře vyzvat k akci. Článek na e-shopu vyzívá k prohlédnutí nabídky zmíněné v článku. Cestovní agentury vás navnadí na opalování a pak nabídnou slevu na let do Řecka. Nám stačí, když pošlete článek kamarádovi, který si píše blog.

Příručka grafika

Další články z mavebu