Pozvedněte svůj blog na vyšší úroveň jednoduchými tipy, jak napsat článek, a udržte čtenářovu pozornost až do konce.
5 doporučení, jak napsat článek tak, aby bavil
Obal knihu prodává
Nejednomu grafikovi puklo srdce, když zaslechl frázi nehodnoť knihu podle obalu. Když si knihy v regálu ani nevšimnete, tak může mít sebelepší obsah, ale nekoupíte si ji. Podobná situace nastává u článku. Představte si sdílený článek na Facebooku, bez obrázku, s tak dlouhým nadpisem, že nejde dočíst a bez úvodního slova. Kurzory se tomuto odkazu vyhnou obloukem.
Dejme na obal led diody a reproduktor
Potřebujete čtenáře přesvědčit o kvalitě článku již před jeho přečtením, ba dokonce před navštívením vaší stránky. Tudíž vymýšlení nadpisů a perexu věnujte svůj čas. Naštěstí v dnešní době proběhl průzkum na všechno a už se ví, co zhruba funguje při psaní nadpisů. Zde je několik tipů:
- otázka → „Víte, jak prodat byt co nejrychleji?“
- číslovka → „7 tipů pro výběr kvalitní realitní kanceláře“
- příslib → „Prodejte svůj byt za nejvyšší možnou cenu“
- emoční náboj → „Netrapte se v nevyhovujícím podnájmu, pořiďte si vysněný dům díky hypotéce na míru“
- prvky vzbuzující zvědavost (např. odvážné/překvapivé tvrzení) → „Zájem o hypotéky prudce klesá. Proč to tak je?“
Formátování textu
Možná by si podmínky použití četlo více lidí, kdyby to nebyl obrovský stoh textu, který odrazuje od čtení i bez nesrozumitelných výjevů, které tam jsou taktéž. Prospělo by, kdyby jejich tvůrci zkusili:
- podnadpisy,
- tučný text,
- odrážky,
- užší sloupec textu,
- místy přímou řeč / citaci.
No ke čtenosti těchto listin to asi moc nepomůže, ale mohlo by vašemu článku.
Neopomínejte kvalitnímu obsahu dopřát i špičkové formátování. Podpořte čtivost již zmíněným užším sloupcem textu například s deseti slovy na řádek. Ty poté rychleji plynou, divák je na sebe pyšný, jak mu ty řádky rychle ubývají a náhle má za sebou odstavec. Pauzou mezi odstavci dopřejete čtenáři zasloužený nádech a možnost si shrnout získané informace, ten s ustálenými myšlenkami může pokračovat v článku.
Tudíž správným formátováním můžete dosáhnout nejen vizuálně kratšího textu, ale i lepší srozumitelnosti a zapamatovatelnosti informací. Za zmínku stojí i následná srozumitelnost článku z pohledu SEO, ale o tom více v dalším článku.
Pojďme naproti uspěchaným
Lidé někdy nemají čas, náladu nebo potřebu číst všechno, ale jen to, co potřebují. My můžeme být rádi, že hledají v našem článku, tak proč jim to neulehčit? Toho dosáhnete například trefnými podnadpisy, tučnými body v textu, správně zformulovanými odkazy nebo odrážkami. Ať je jasné, kde najít kterou informaci pouhým prolétnutím článku.
Ozvláštnění článku
Kdo by se po vyčerpávajícím odstavci textu rád nepokochal obrázkem. Krom dalšího rozčlenění textu, a následně jeho zvýšené přitažlivosti, mohou obrázky šikovně znázornit myšlenku. Mnohdy u návodu vydá obrázek s šipkou za tisíc slov. Podobně je to s videem např. rozebírající některý bod článku, na který nezbylo místo. Jak vidíte i obrázky textu v článku o textu fungují pěkně.
Všeho s mírou
Tenhle nadpis se povedl, mluví za vše. S vytučněním textu opatrně, všechno nemůže být nejdůležitější. K odrážkám patří krátký srozumitelný text, nejlépe jen fráze. Další fragment článku vyžadující rovnováhu je délka vět. Střídejte delší souvětí s krátkými větami a podpořte dynamiku textu. I když máte k dispozici překrásné obrázky k tématu, vybírejte střízlivě. Následně můžete umístit k ukázkovému obrázku odkaz do galerie a čtenář nebude muset hledat mezi obrázky kus textu. V neposlední řadě aplikujme toto pravidlo i na samotné články kvalita > kvantita.
Rám obrazu
Stejně jako krásný obraz zasluhuje pečlivě vybraný rám a modelka profesionální ateliér, potřebuje článek seriózní blog. Veškerá vaše práce s formátováním přijde vniveč, pokud vedle článku bude nepřetržitě blikat banner s 5% slevou. Pokud píšete článek na e-shop, neuškodí připravit blogu jiné rozvržení, bez menu na půl obrazovky a vyskakujících chat botů.
Stěžejním aspektem je pozadí stránky a samotného textu, aby byli v dostatečném kontrastu. V tomto případě se staví praktičnost před eleganci. Příkladem důležitosti tohoto bodu je například vestavěná funkce ve webflow, neustále hodnotící čitelnost textu vůči pozadí. V poslední době se také rozmáhá funkce nočního režimu, který tolik „nevypaluje“ oči ve tmě a zároveň funguje lepé než například snížení jasu obrazovky.
Bonus
Článek by měl někam směřovat a na konci čtenáře vyzvat k akci. Článek na e-shopu vyzívá k prohlédnutí nabídky zmíněné v článku. Cestovní agentury vás navnadí na opalování a pak nabídnou slevu na let do Řecka. Nám stačí, když pošlete článek kamarádovi, který si píše blog.